"Dilin müziğini sindirmeyi keşfettim"

"Dilin müziğini sindirmeyi keşfettim"

Esra Bezen Bilgin… Bundan tam 6 sene önce Öner Erkan, yaptığımız bir söyleşide en beğendiği kadın oyunculardan olduğunu söylüyordu Bilgin'in. Yazıktır ki o güne dek izlememiştim kendisini. Ve izlemeyerek neler kaybettiğimi ilk "Şeylerin Şekli"nde keşfettim.

Sonra geçen senenin sonunda Mehmet Ergen'in rejisiyle "Önce Bir Boşluk Oldu Kalp Gidince Ama Şimdi İyi" geldi.

Ukraynalı hayat kadını Dijana'yı canlandırmayan çok klişe ama doğru bir tabirle adeta yaşayan ve yaşatan Esra Bezen Bilgin'in performansı alkışı ama en çok da herkesi bu performanstan haberdar etmeyi hak ediyor belki de…

Öncelikle Önce Bir Boşluk Oldu Kalp Gidince Ama Şimdi İyi'yi sahnelemeye nasıl karar verdiniz? Oyunun yazarı Lucy Kirkwood'la ve bu metinle tanısmanız nasıl oldu?


Londra'da Cleanbreak adında bir organizasyon var. Kadın yazarlar, yönetmenler ve prodüktörlerden olusan bu grup, ıslahevleri cezaevleri ya da korumaevlerindeki şiddet görmüş ya da suça bulaşmış kadınlarla uzun suren çalışmalar yapıp edindikleri izlenimleri ve tecrübeleri bir oyun metnine dönüştürüyorlar.

Bu organizasyonu ve verdikleri ürünleri daha önce duyuyor, takip ediyordum. Oynadığımız bu metin de yine Cleanbraek'in bu tarz bir çalışmasının ürünü. Oyunun yönetmeni Mehmet Ergen, Lucy Kirkwood'un bu tekstini Talimhane Tiyatrosu'nda sahnelemeye karar verdi. Djana rolünü bana teklif etti. Ardından uyarlama fikrini ortaya attı, oyun Türkiye'de geçecekti. Seçil Honeywill uyarladı, partnerim Güliz Gencoğlu da ekibe dahil oldu ve çalışmaya başladık.

Sonrasında Mehmet ve Seçil Londra'da yazarla biraraya geldiler ve oyun ve uyarlama ile ilgili kafamızı karıştıran her şeyi kendisi ile konuşma fırsatımız oldu.

Biliyoruz ki oyunun adı kalp ameliyatı geçirmiş bir kızın sözleriymiş gazetede görmüşsünüz. Oyunun orjinal ismi neydi?


Oyunun ismini biz koymadık, yazarın koyduğu orjinal ismini kullaniyoruz. Neden bilmiyorum herkeste bu kanı oluşmuş. Evet, oyunun icinde gecen bir cumle, aynı zamanda oyunun ismi.

Oyunda aksanın da çok ilgi çekici ve başarılı olduğu kesin. Aksan için özel bir çalışmanız oldu mu?

Başarılı bulduğunuz icin teşekkur ederim.  Bütün ekip aksanlı oynamamın şart olduğunda hem fikirdik ama  ben çok zorlanacağımı düşündüğüm için uzun sure bocaladım. Prova dönemimizin de kısa olmasi nedeniyle beni çalıştıracak yetkin bir aksan koçu bulamadim, internetten bulabildiğim malzemelerle tek başıma calistim, bir sure sonra her kelimenin nasil soyleneceginden cok dilin müziğini sindirmenin daha dogru olacagini kesfettim ve benim icin sureç kolaylaştı. Prömiyere 10 gun kala Tilbe Saran'ın yönlendirmesi ile Rus oyuncu Maria Akgullu'ye yaptıklarımı gösterdim ve yüzde doksanini aştığımı söyledi, önerilerde bulundu ve Rusça konustuğum bölümlerde bana yardımcı oldu.

Dijana'yı canlandırmadan once hiç bir hayat kadını ile görüştünüz mü ya da  bu ihtiyacı hissettiniz mi?

Görüşmedim, açıkçası bu ihtiyaci da hissetmedim. Prova sürecinde hayat kadınları, Ukrayna ve Moldovya'dan ülkemize getirilerek pasaportuna el konulup fuhuşa zorlanan kadınlarla ilgili araştırma yaptım. Bu anlamda çok ciddi bir sey soyluyor bu tekst ama ben temelde bir aşk hikayesi olarak görüyorum bu teksti. Djana harika bir hayata ve erkeğe kavuştuğunu zannederken , en sevdigi insanin onun uzerinden para kazanmasina maruz kaliyor. Sonsuza dek sureceğini sandığı aşk büyük bir aldatılma ile son buluyor. Tanıdığımız hemen her tür kadının yaşayabileceği türden bir aşk ve aldatılma hikayesi. Bedel her ilişkide bu derece ağır ödenmiyor mutlaka  ama dozu ne olursa olsun temelde ayni hayal kırıklığı ve acı var aslında. Sevdiğin ve güvendiğin birisi tarafından kandırılmak.

Önce Bir Boşluk Oldu Kalp Gidince Ama Şimdi İyi'yi bu sezon başka nerelerde izleyeceğiz?

Ocak ayında Eskisehir, Bursa ve  Ankara'ya turne yapacağız.

Bir sonraki sezon için üzerinde çalıştığınız, sahnelemeyi düşündüğünüz başka bir oyun var mı?
               
Yok.

Tiyatro için söylenen ……………'yı klişe buluyorum dediğiniz şey nedir?

"Sahne kutsaldır". Her tür fanatizme, şövanizme  tepki duyduğum için, bu tarz yaklaşımlar da beni etkiliyor. Herkesin kendi meslegine duydugu sevginin oranina saygI duyuyorum, ama "Herkes sahneye cikamaz, sahnede  boyle davranIlmaz, sahne bunu kabul etmez, dünyanin en saygin, en kutsal isini yapiyoruz" benzeri cumleleri  klise buluyorum.  Yine dolaylI da olsa benzer bir bakis acisinin urunu oldugunu dusundugum
" Bu oyunun mesajı ne" cümlesini cok klişe buluyorum. InsanIn hayatını değiştiren oyunlar olduğu bir gercek, ama bunun bir  misyon oldugunu düşünmüyorum.

Özellikle beraber oynamak istediğiniz bir oyuncu var mı?

Beraber oynamak istediğim cok oyuncu var. Büyük bir kismi ile oynama şansım oldu, hala da oynuyorum, bir kısmı ile de uygun tekstler bulup bir araya gelmek için hayal kuruyorum.

Sinemada desem peki? Sizi bir daha görebilecek miyiz beyazperdede?

Sinema yapmak istiyorum. Cok güzel bir proje var, umuyorum yaz sezonunda hayata geçmiş olacak.

Teşekkür ederim.

{$ item.Title $}
{$ item.Title $} © {$ item.Files[0].Sources[0] $}
{$ item.Title $}
{$ item.Title $}
{$ photo.Metadata.Title $}
ilgili haberler
 
LG
MD
SM
XS