Kısırlığa karşı yeni yöntem: Yapay yumurtalıklar

Kemoterapi ve yüksek doz radyasyon gibi bazı tedavi yöntemlerinden etkilenen yumurtalıklar, kadınların gebe olma ihtimalini azaltıyor. Günümüzde kullanılan 'yumurta dondurma' işlemi, anne olmak için bir şans daha verse de, çok daha etkili olabilecek yeni bir yöntem geliştirildi: 3 boyutlu yazdırılmış yumurtalıklar. Popüler sağlık ve bilim dergisi Global Health, bilim insanlarının kadın yumurtalıkları üzerine yaptığı bu araştırmayı ele aldı.

Global Health dergisinde yer alan habere göre Northwestern Üniversitesi Feinberg Tıp Fakültesi ve McCornick Mühendislik Fakültesi'nden bilim insanları üç boyutlu yazıcılığı bir seviye daha atlatarak yumurtalık yapmayı başardı. Şimdilik araştırmalar fareler üzerinde odaklanmış durumda. Farelerin yumurtalıkları çıkarılarak, üç boyutlu yazıcılarda jelatinden üretilmiş olan, 15x15 mm büyüklüğündeki yumurtalık iskeletleriyle değiştiriliyor ve gerekli hormonları üreten fare, yumurtalık hücreleriyle dolduruluyor.

Bilim insanlarının gözlemlerine göre, yeni yumurtalıklar bir hafta içerisinde yeni kan damarları geliştirip kendiliğinden yumurtlamaya başlıyor. Bu yöntemin denendiği 7 fareden 3 tanesi, sağlıklı yavrular doğurup onlara annelik yapmaya başladı bile.

Yapay yumurtalıkların insanlar üzerinde başarılı bir şekilde çalışabilmesi için çözülmesi gereken birçok sorun var. Yumurtalık, beyinle hormonal bağlantılar kurması ve her yumurtlama döngüsünde yeni kan damarları geliştirmesi gereken karmaşık bir organ; ancak bu araştırmayı yürüten bilim insanları, bu araştırmanın başka üç boyutlu organların yapımı için de iyi bir model oluşturabileceğine inanıyor.