bilim-teknoloji

Tarihin bilinmeyen rekabeti: Mısır kedileri Anadolu kedilerine karşı

1. Bilim-Teknoloji
  2. Bilim

Tarihin bilinmeyen rekabeti: Mısır kedileri Anadolu kedilerine karşı

Nature Ecology&Evolution dergisinde yer alan analizde günümüzdeki kedilerin iki esas genetik soyundan geldiği belirlendi.

İki genetik soy söz konusu

Felis silvestris lybica

Uzmanlar Felis silvestris lybica isimli vahşi kedilerin günümüzdeki kedilerin atası olduğunu açıklarken, bu kedilerin Anadolu'dan 10 bin yıl önce dünyaya yayıldığını ifade etti.

Ortak çalışma

Norveç'te bulunan Oslo Üniversitesi ve İngiltere'nin saygın eğitim kurumlarından York Üniversitesi'nin ortak çalışmasında bilim insanları Claudio Ottoni ve Laura Llorente birlikte çalıştı.

İnsanlarla iyi geçiniyorlardı

Bilim insanları kedilerin başlangıçta "kendi kendilerine evcilleştiğini" söylerken, "Çiftçilerin yanında zaman geçiriyor ve köylerde ufak kemirgenleri yiyorlardı. İnsanlarla ilişkileri iyiydi" yorumunu yaptı.

Mısır kedileri Anadolu kedilerine karşı

Kedilerin geldiği ikinci kol ise Mısır'dan geliyor. Antik Mısır'da kedi nüfusunun yaygınlaştığını vurgulayan bilim insanları, MÖ 800'de bulunan kalıntıları inceleyerek bu kedilerin Akdeniz'de hızla yaygınlaştığını ve bazı bölgelerde Anadolu kedilerini geride bıraktığını söyledi.

Viking gemisinde Mısır kedisi

Uzmanlar kedilerin dünyaya Vikingler tarafından yayıldığını söylerken, "Baltık Denizi'nde 7. yüzyılda ölen bir kediyi incelediğimizde genetiğinin Mısır kökenli kedilerle aynı olduğunu fark ettik" dedi.

Genleri Mısır ve Türkiye'den

Genetik incelemeleri tamamlayan uzmanlar günümüzdeki evcil kedilerin ağırlıklı olarak antik Mısır ve Türkiye'den kedilerin genlerini aldığını açıkladı.

60 saniyede günün özeti