hourSON DAKİKA
left-arrowright-arrow
weather
İstanbul
down-arrowup-arrow

    İstanbul Modern Sinema'dan belgesel maratonu

    İstanbul Modern Sinemadan belgesel maratonu
    expand

    İstanbul Modern Sinema, 19-29 Aralık'ta "Sinemanın Hikayesi" ile izleyicilere, dünya sinema tarihini başlangıcından bugüne bütünüyle anlatan 15 saatlik bir "belgesel maratonu" sunacak.

    Haberin Devamıadv-arrow
    Haberin Devamıadv-arrow

    İstanbul Modern'den yapılan yazılı açıklamaya göre, "Sinemanın Hikayesi"nde, 5 yılı aşkın bir çalışma sonucunda Mark Cousins'in aynı adlı
    kitabını temel alarak yönettiği film, sinemanın getirdiği yeniliklerin yanı sıra sinemacıların dönemlerinin tarihi olaylarından ve birbirlerinden etkilenmelerini inceleniyor.

    "Terminoloji kullanmadan, daha anlaşılabilir bir sinema tarihi" yazma fikriyle sinema tarihinin önemli duraklarına değinen belgesel, arşiv görüntülerinin yanı sıra Bernardo Bertolucci, Jane Campion, Gus Van Sant, Lars Von Trier, Claire Denis, Stanley Donen ve Claudia Cardinale gibi efsanevi sinemacılar ve oyuncularla söyleşiler içeriyor.

    Türkçe altyazılı yapılacak gösterimler müze ziyaretçilerine ve üyelere ücretsiz olacak.

    Bölümler

    "Sinemanın Doğuşu (1900-1920)" adlı ilk bölümde yönetmen, sinema sanatının nasıl doğduğuna bakıyor. İlk filmlerin yapıldığı "sinema katedralleri"nde geçen yapımda, ilk yıldız oyuncuları, yakın plan çekimin ve özel efektin doğuşu, Hollywood'un nasıl bir mit haline geldiği görülüyor.

    İkinci bölüm "Hollywood Rüyası'nda (1920'ler)", Hollywood bir yandan Charlie Chaplin, Buster Keaton gibi yönetmenlerle eğlence sektörünü parlatırken, bir yandan bu fanteziye meydan okuyan Robert Flaherty, Eric Von Stroheim ve Carl Theodor Dreyer gibi filmlerin daha "ciddi" olması gerektiğini savunan isimleri gösteriyor.

    "Dışavurumculuk, İzlenimcilik, Gerçeküstücülük: Dünya Sinemasının Altın Çağı (1920'ler)" denilen üçüncü bölümde, Moskova'dan Berlin'e sinema
    buluşunun sınırlarını zorlayan yönetmenleri ile Alman dışavurumculuğu, Sovyet montajı ve Fransız empresyonizmi yeni film hareketleriyken değerleri daha az bilinen Çin ve Japon sinemasının o dönemki ustaları inceleniyor.

    "Sesin Gelişi (1930'lar)" bölümünde, sinemanın türleri, komediler, gangster filmleri, korku filmleri, westernler, müzikaller yer alırken, 1939'da
    yapılmış, tüm zamanların en büyük üç filminin ortak özelliği açıklanıyor.

    "Savaş Sonrası Sineması (1940'lar)"nda, savaş travmasının sinemayı ne kadar cesaretlendirdiği gösterilirken, "Cinsellik ve Melodram (1950'ler)"da, James Dean ile başlayıp dönemin cilalı isimleri anılırken, Mısır, Meksika, Japonya gibi ülkelerdeki tutku ve öfke filmleri ele alınıyor.

    "Avrupa'da Yeni Dalga (1960'lar)"da, İtalyan oyuncu Claudia Cardinale'in ağzından Federico Fellini anlatılıyor. "Yeni Yönetmenler, Yeni Biçim
    (1960'lar)" bölümünde, Hollywood'da belgeselin ana akım sinemayı nasıl etkilediği tartışılıyor.

    "70'lerin Amerikan Sineması" bölümünde, Aşk Mevsimi filminin yazarı Buck Henry o dönemki filmlerde taşlamayı ele alırken, Paul Schrader, Taksi Şoförü için yazdığı senaryo üzerine konuşuyor.

    "Dünyayı Değiştiren Filmler (1970'ler)" ise 70'lerde dünyayı değiştirmeyi çalışan filmlerin hikayesini gösterirken, "Multiplekslerin Gelişi ve Asya Anaakımı (1970'ler)" bölümü, Yıldız Savaşları, Jaws ve Şeytan gibi filmlerin yaratıcılığını konuşarak başlıyor. Bruce Lee filmleriyle Hong Kong sinemasının kinetik enerjisi, Master Yuen Wo Ping ile aksiyon filmleri ve The Matrix'teki koreografi üzerine sohbet ediliyor.

    "Güce Karşı Savaş: Sinemada Protesto (1980'ler)"de Beyaz Saray'da Ronald Reagan, İngiltere'de Margaret Thatcher ile 80'lerin, filmlerde protestoyu öne çıkardığı gösterilirken, bağımsız Amerikan sinemasından John Sayles o yılları anlatıyor.

    "Yeni Sınırlar: Afrika, Asya ve Latin Amerika'da Dünya Sineması (1990'lar)", İran'da Abbas Kiarostami ile başlıyor ve devamında Japon korku sinemasının kurucularından Shinji Tsukamoto ile buluşuluyor. "Yeni Amerikan Bağımsızları ve Dijital Devrim (1990'lar)" bölümünde Anglo-Sakson sinemasındaki örneklere yer verirken, Tarantino'nun diyalog yazımına ve Coen kardeşlerin uç anlatımına bakıyor.

    Son bölüm, "Günümüz Sineması ve Gelecek (2000'ler)" bölümünde, sinemanın bugünkü halinden geleceğine bakmaya çalışıyor.

    Sıradaki Haberadv-arrow
    Sıradaki Haberadv-arrow