Konuyu araştırdıkça hayli ilginç bir hal alıyor. Sizin de ilginizi çektiyse buyurun Roblox incelemesine.
Roblox'u çocuklar arasında son derece popüler kılan şeyse çok kolayca akıllı telefonlar aracılığı ile erişilmesi için çalışması. Mark Zuckerberger’in geçen hafta Metaverse’ümüzü Paris ve Ispanya’da yayına alıyoruz duyurusunu yaparken paylaştığı garip grafikler teknoloji dünyasında çok eleştirildi, Twitter’da yüzlerce dalga geçen meme’ler paylaşıldı. Ardından kendi selfie’sinin biraz daha upgrade halini paylaşan Zuckerberg, ilk paylaştığı grafiğin çok basit olduğunu kabul etti ve adeta tecrübesiz bir CEO gibi heyecanla bir lansman için paylaşılmıştı yazdı Instagram post’unda.
Metaverse alanını, her alt başlığında lakırtı yapacak kadar takip etmiyorum ve sadece radarıma takılan bazı gelişmeleri okumakla, izlemekle yetiniyorum çünkü orada henüz görülecek, deneyimlenecek ya da yatırım yapılacak ilginç bir şey ben kendi adıma göremiyorum.
Zuckerberg’in bu komik paylaşımının ardından bu alandaki en büyük rakibi Roblox’u incelemeye koyuldum.
Roblox'un metaverse yaratma tutkusu nereden geliyor?
Josh Anon’a göre Roblox'un dünyası gerçekçi yapı taşlarından oluşuyor.
Roblox'un oyun motorunu kullanarak bir oyun dünyası yaratırken, oyuncuların ahşap, tuğla, cam ve metal gibi malzemeler ve hatta diğer yaratıcılar tarafından geliştirilen ve Roblox'un pazarında lisanslanan özel malzemeler arasından seçim yapmasına izin veriliyor. Oyunları hızlıca incelediğinizde, şu an tüm bu materyallerin sofistike ve gerçekçi göründüğünü söyleyemem. Ama şirket geçen hafta yaptığı açıklama ile, artık bu materyallerin daha gerçek görüneceklerini ve gerçek dünyadaki davranışları da yansıtacağını iddia etmiş. Peki bu ne demek?
Roblox, varsayılan malzemelerinin artık diğer nesnelerle gerçek dünyada beklediğiniz şekillerde etkileşime gireceğini söylüyor.
Geliştiricilerin çok fazla davranış kodlaması yapmasını engelliyorlar ve bütün oluşturdukları oyun motorunda varsayılan kodlar üretiyorlar. Yani bir cismi yüksek bir yerden aşağıya atarsak, yerçekimini kodlamanız gerekmiyor, bu komut varsayılan olarak çalışıyor.
Roblox gerçek dünyayı inşa etmek istiyoruz diye bir çok kere tekrarlıyor. Teknolojisi ve kapsamı, meta veri tabanı yaratma istekleriyle örtüşüyor. Platformda günlük 50 milyondan fazla aktif oyuncu var ve her ay 200 milyondan fazla insan giriş yapıyor. Roblox, Epic Games'in Fortnite ve Microsoft'un Minecraft'ı ile birlikte geleceğin metaverse pazar liderleri arasında ismi sıklıkla anılan bir şirketlerden birisi aynı zamanda.
Metaverse, savunucularının vaat ettiği gibi internetin tamamen sürükleyici, 3D bir versiyonunu elde etmeye bence hala yıllar, belki de on yıllar uzaktayız. Roblox buna ne kadar yaklaşır gerçekten orada bir oyun inşa etmeden ya da oyuncu olmadan anlamak ve ön görmek de bir yandan kolay değil.
Benim endişelerim Z kuşağı ve millennial kuşak için daha çok. Roblox’un sosyal medya pazarlama stratejsini aşağı doğru sadece biraz kaydırararak 30 saniyede anlayabilirsiniz. Tüm Roblox kullanıcılarının neredeyse yarısı 13 yaşın altında. Ve amaçları, üstün grafik dünyalarının en pahalı ve en üst seviye grafik kartlarına sahip bilgisayar ya da konsollardan akıllı telefonlara indirmek. Bununla birlikte bu yaş ortalaması daha da düşecektir.
Bir yandan meta veri tabanı için reklam biçimleri konusunda da çalıştıklarına dair bilgiler paylaşmışlar. Bu da şimdiden Instagram influencer’larının avatarlarını kopyalamak ve bunun özellikle iletişimi yapmalarıyla örtüşüyor.
Reşit olmayan kullanıcılar konusunda da eleştirilere sık sık maruz kalıyorlar. Bunun için Roblox’un aldığı önlem ise, reşit olmayan kullanıcıların para kazanmalarına izin vermemek. Reklam biçimlendirme çalışmaları ile daha çok para harcamalarına izin verecekler gibi duruyor.
Ayrıca Epic, Meta, Microsoft ve Sony tarafından oluşturulan Metaverse Standartları Forumu adlı oluşturulan yeni gruba da katılmamışlar, Apple da katılmamış.
Bütün bu bilgileri sindirdiğimde Roblox ve Meta gibi şirketlerin gerçek dünyayı kopyalama istekleri, hedef kitleleri yani 13 yaş altı çocuklar için sundukları değer önerisinin bir oyun deneyiminden öteye gidemeyeceğini düşündüğümü çok rahat paylaşabilirim. Ancak pazarlama stratejilerinin, bu hedef kitleden daha büyük yaşta ve sözde özendirici rol modellerle kullanıcı tutundurma stratejilerinin karanlık tarafı endişelendiğim en büyük nokta.
Gerçek dünyayı olabildiğince kopyalamak için belki bu tür oyun platformlarının sadece geliştiricilere ve grafikçilere değil şimdiden pedagoglara da ihtiyacı var, bu alanda gelişmeler olacak mı hep birlikte göreceğiz.
Konuyu araştırdıkça hayli ilginç bir hal alıyor. Sizin de ilginizi çektiyse buyurun Roblox incelemesine.
Roblox'u çocuklar arasında son derece popüler kılan şeyse çok kolayca akıllı telefonlar aracılığı ile erişilmesi için çalışması. Mark Zuckerberger’in geçen hafta Metaverse’ümüzü Paris ve Ispanya’da yayına alıyoruz duyurusunu yaparken paylaştığı garip grafikler teknoloji dünyasında çok eleştirildi, Twitter’da yüzlerce dalga geçen meme’ler paylaşıldı. Ardından kendi selfie’sinin biraz daha upgrade halini paylaşan Zuckerberg, ilk paylaştığı grafiğin çok basit olduğunu kabul etti ve adeta tecrübesiz bir CEO gibi heyecanla bir lansman için paylaşılmıştı yazdı Instagram post’unda.
Metaverse alanını, her alt başlığında lakırtı yapacak kadar takip etmiyorum ve sadece radarıma takılan bazı gelişmeleri okumakla, izlemekle yetiniyorum çünkü orada henüz görülecek, deneyimlenecek ya da yatırım yapılacak ilginç bir şey ben kendi adıma göremiyorum.
Zuckerberg’in bu komik paylaşımının ardından bu alandaki en büyük rakibi Roblox’u incelemeye koyuldum.
Roblox'un metaverse yaratma tutkusu nereden geliyor?
Josh Anon’a göre Roblox'un dünyası gerçekçi yapı taşlarından oluşuyor.
Roblox'un oyun motorunu kullanarak bir oyun dünyası yaratırken, oyuncuların ahşap, tuğla, cam ve metal gibi malzemeler ve hatta diğer yaratıcılar tarafından geliştirilen ve Roblox'un pazarında lisanslanan özel malzemeler arasından seçim yapmasına izin veriliyor. Oyunları hızlıca incelediğinizde, şu an tüm bu materyallerin sofistike ve gerçekçi göründüğünü söyleyemem. Ama şirket geçen hafta yaptığı açıklama ile, artık bu materyallerin daha gerçek görüneceklerini ve gerçek dünyadaki davranışları da yansıtacağını iddia etmiş. Peki bu ne demek?
Roblox, varsayılan malzemelerinin artık diğer nesnelerle gerçek dünyada beklediğiniz şekillerde etkileşime gireceğini söylüyor.
Geliştiricilerin çok fazla davranış kodlaması yapmasını engelliyorlar ve bütün oluşturdukları oyun motorunda varsayılan kodlar üretiyorlar. Yani bir cismi yüksek bir yerden aşağıya atarsak, yerçekimini kodlamanız gerekmiyor, bu komut varsayılan olarak çalışıyor.
Roblox gerçek dünyayı inşa etmek istiyoruz diye bir çok kere tekrarlıyor. Teknolojisi ve kapsamı, meta veri tabanı yaratma istekleriyle örtüşüyor. Platformda günlük 50 milyondan fazla aktif oyuncu var ve her ay 200 milyondan fazla insan giriş yapıyor. Roblox, Epic Games'in Fortnite ve Microsoft'un Minecraft'ı ile birlikte geleceğin metaverse pazar liderleri arasında ismi sıklıkla anılan bir şirketlerden birisi aynı zamanda.
Metaverse, savunucularının vaat ettiği gibi internetin tamamen sürükleyici, 3D bir versiyonunu elde etmeye bence hala yıllar, belki de on yıllar uzaktayız. Roblox buna ne kadar yaklaşır gerçekten orada bir oyun inşa etmeden ya da oyuncu olmadan anlamak ve ön görmek de bir yandan kolay değil.
Benim endişelerim Z kuşağı ve millennial kuşak için daha çok. Roblox’un sosyal medya pazarlama stratejsini aşağı doğru sadece biraz kaydırararak 30 saniyede anlayabilirsiniz. Tüm Roblox kullanıcılarının neredeyse yarısı 13 yaşın altında. Ve amaçları, üstün grafik dünyalarının en pahalı ve en üst seviye grafik kartlarına sahip bilgisayar ya da konsollardan akıllı telefonlara indirmek. Bununla birlikte bu yaş ortalaması daha da düşecektir.
Bir yandan meta veri tabanı için reklam biçimleri konusunda da çalıştıklarına dair bilgiler paylaşmışlar. Bu da şimdiden Instagram influencer’larının avatarlarını kopyalamak ve bunun özellikle iletişimi yapmalarıyla örtüşüyor.
Reşit olmayan kullanıcılar konusunda da eleştirilere sık sık maruz kalıyorlar. Bunun için Roblox’un aldığı önlem ise, reşit olmayan kullanıcıların para kazanmalarına izin vermemek. Reklam biçimlendirme çalışmaları ile daha çok para harcamalarına izin verecekler gibi duruyor.
Ayrıca Epic, Meta, Microsoft ve Sony tarafından oluşturulan Metaverse Standartları Forumu adlı oluşturulan yeni gruba da katılmamışlar, Apple da katılmamış.
Bütün bu bilgileri sindirdiğimde Roblox ve Meta gibi şirketlerin gerçek dünyayı kopyalama istekleri, hedef kitleleri yani 13 yaş altı çocuklar için sundukları değer önerisinin bir oyun deneyiminden öteye gidemeyeceğini düşündüğümü çok rahat paylaşabilirim. Ancak pazarlama stratejilerinin, bu hedef kitleden daha büyük yaşta ve sözde özendirici rol modellerle kullanıcı tutundurma stratejilerinin karanlık tarafı endişelendiğim en büyük nokta.
Gerçek dünyayı olabildiğince kopyalamak için belki bu tür oyun platformlarının sadece geliştiricilere ve grafikçilere değil şimdiden pedagoglara da ihtiyacı var, bu alanda gelişmeler olacak mı hep birlikte göreceğiz.