İnternet çağında sanat, 'Akışta'da

İnternet çağında sanat, 'Akışta'da

Ünlü sanat kuramcısı Boris Groys, "Akışta" adlı kitabında internet çağında sanatı ele alıyor.

Koç Üniversitesi Yayınları; sanat kuramcısı Boris Groys'un internet çağında sanatı tartıştığı "Akışta" ve Winchester Sanat Okulu'nun profesörlerinden Jussi Parikka'nın kaleme aldığı "Medya Arkeolojisi Nedir?" kitapları ile Türkçenin sıradışı yapıtlarının bir araya getirildiği "Tuhaf Etki" dizisi kapsamında Hakan Toker ve Pelin Kalp'in "Postu Modern Kızıl Tilki"sini ve Süreyyya Evren'in "Viyana Nokta"sını okurla buluşturdu.

Akışta: İnternet Çağında Sanat

Koç Üniversitesi Yayınları, Sanat kategorisinde Akışta: İnternet Çağında Sanat adlı kitabı yayımladı.

Karlsruhe'deki Sanat ve Medya Teknolojisi Merkezi'nde Estetik, Sanat Tarihi ve Medya Kuramı profesörü ve 2005'ten bu yana NYU Sanat ve Bilim Fakültesi'nde ordinaryüs profesör olan Boris Groys'un kaleme aldığı ve çevirisini Ebru Kılıç'ın yaptığı kitap raflardaki yerini aldı.

Ünlü sanat kuramcısı Boris Groys, Akışta adlı kitabında "herkesin sanatçı her şeyin sanat" olabileceğini öne süren 20. yüzyıl sanat anlayışının "doğrudan gerçekçilik" dediği tavra yol açtığını söylüyor: Nesneler değil, pratikler üretmek. Bu zamana direnmeye çalışmayan, şimdinin akışına kapılıp gitmeye razı yeni sanat, nesneleri muhafaza ederek zamanı dondurma ilkesine bağlı müze kurumuyla açıkça çelişiyor. Müzelerse yok olmak, hatta azalmak şöyle dursun, daha da güçlü ve yaygın bir şekilde sanat dünyasındaki egemenliğini sürdürüyor.

Groys bu çelişkiyi ve yarattığı gerilimleri, Rus avangardından kavramsal sanata, İlya Kabakov'un enstalasyonlarından Google ve WikiLeaks gibi günümüzün tartışılması gereken taze fenomenlerine kadar birçok konuya uğrayarak ele alıyor.

Medya Arkeolojisi Nedir?

Koç Üniversitesi Yayınları (KÜY) tarafından Medya ve İletişim kategorisinde yayımlanan Medya Arkeolojisi Nedir adlı kitap raflardaki yerini aldı. Southampton Üniversitesi Winchester Sanat Okulu'nda profesör olan Jussi Parikka'nın kaleme aldığı kitap, Ebru Kılıç tarafından Türkçeye çevrildi.

Jussi Parikka konuya dair en güncel ve kapsamlı çalışma olan Medya Arkeolojisi Nedir'de yaşamımızı idame ettirirken kullandığımız ifadelerin ya da medya aracılığıyla yaşanan pratiklerin varoluş koşullarını araştırıyor. Bu temel sorunun peşine düşen Parikka, medya arkeolojisinin gündelik hayata kök salmış olduğunu vurguluyor.

Parikka medya arkeolojisinin, geçmişteki yeni medyaya ilişkin iç görülerle yeni medya kültürlerini araştırmanın bir yolu olarak ortaya çıktığını gösteriyor. Bunu yaparken Steampunk kültüründen Kendin Yap ruhuna, geleneksel olarak öne çıkan iki teorisyen Michel Foucault ve Friedrich A. Kittler'den ayrıksı Walter Benjamin'e, sosyal medyadan hayali medyaya kadar geniş bir alanı kazıyor.

Parikka medya arkeolojisinin tarihini anlatmanın yanı sıra kendi teorik yaklaşımını da ortaya koyuyor. İletişim medyasının iletişim dışı olanın, yani parazit ve gürültünün bakış açısından nasıl göründüğü sorusunun peşine düşüyor. Ağ toplumu ve dijital kültür arkeolojilerinde dışarıda bırakılanları, anomali olarak değerlendirilenleri konu alan bir medya arkeolojisi kazısı için, iletişimin yumuşak karnına bakmak gerektiğini anlatıyor. Böylece bizi spam'in, gürültü, parazit ve bağlantı kopukluğunun haritasını çıkarma faaliyetine katıyor.

Postu Modern Kızıl Tilki

"Tuhaf Etki" adını taşıyan dizisiyle, dünden bugüne Türkçenin sıradışı yapıtlarını bir araya getiren yayınevi, Hakan Toker ve Pelin Kalp'in kaleme aldığı Postu Modern Kızıl Tilki adlı kitabı da okurla buluşturdu.

Postu Modern Kızıl Tilki, kurguda ve hayatta ayaklarımıza dolanan tesadüflerin izini sürerken alttan alta "Postmodern olmak adına ne kadar ileri gidilebilir?" sorusuna yanıt arıyor. Postu Modern Kızıl Tilki, yine bir tesadüf eseri yazgıları kesişen ve sayfalar ilerledikçe hangisinin gerçek hangisinin kurmaca olduğunu anlamanın gittikçe zorlaştığı Pelin Kalp ve Hakan Toker'in hikâyesini anlatıyor.

Pelin Kalp ve Hakan Toker, sınıflandırılması çok zor olan bu anlatıda modernizm ve postmodernizm gibi edebiyatın son yüz yılını meşgul eden akımların altından girip üstünden çıkarken kimi gerçek kimi hayali onlarca yazarı da kurgusuna davet ediyor. Edebiyat dünyasına boylu boyunca gerilen örümcek ağlarının üzerinde gezinen kitap, okur-metin ilişkisinden kadın-erkek ilişkilerine birçok farklı konuya değiniyor.

Viyana Nokta

Yayınevi yine "Tuhaf Etki" adlı diziden Süreyyya Evren'in kaleme aldığı "Viyana Nokta"yı da yayınladı.

Kurgusunu, Osmanlı İmparatorluğu'nun Viyana Kuşatması üzerine yerleştiren kitap, parçalı anlatılarla postmodern, fantastik bir tarihi roman olma özelliği taşıyor.

Birçok farklı kesimden birçok farklı karakter barındıran ve yeniçeriler, dilenciler, şairler, sanatkârlar, büyücüler ve bilim insanlarıyla dolup taşan roman, sonu gelmeyen Viyana Kuşatması sırasında padişahın sabrını yitirerek Viyana şehrinin ruhunu çağırmaya karar verişini anlatıyor. Fakat işler beklendiği gibi gitmiyor, artık nerede bir hata yapıldıysa önceki Viyana kuşatmalarının ruhu geliyor.

Viyana Nokta bir yandan Süreyyya Evren romanında bir dönüm noktasını işaretlerken bir yandan da alışılmadık ilerleyişi, deneysel yapısı ve toplumsal göndermeleriyle Türk edebiyatında özgün bir yere yerleşiyor.

{$ nextTitle $}
{$ item.Title $}
{$ item.Title $} © {$ item.Files[0].Sources[0] $}
{$ item.Title $}
{$ item.Title $}
ilgili haberler
 
LG
MD
SM
XS