Mustafa Ayata: Çok güzel ya da yakışıklı olmanın tek başına bir geçerliliği yok

Kısa Kes Tıraş Sohbetleri’nde bu hafta, hayata ve insanlara dokunuşuyla fark yaratan, estetik bakış açısına çok güvendiğim değerli bir konuğu, Menajer ve Marka Danışmanı Mustafa Ayata’yı ağırlıyorum. (Fotoğraflar / Aydan Çınar)



Benim bile artık elime yerleşen, saça farklı bir şekil verme hareketiniz var. Bu dükkan için bir efsanesiniz bayım. Saç kesiminizi nasıl alırsınız?

(Gülüyor) O hareketi ayna karşısında çocukluğumdan beri yaparım. Fönlü ve yapılmış saç sevmem, doğal durması adına dağıtıp sonrasında avuç içimle toparlarım. Bu da senin kestiğin ve bitirdiğin saçın üzerine son yaptığım hareket oluyor. Bugün ki saç kesimim nasıl mı olsun, tabii ki sana bırakıyorum her zamanki gibi.

Saç kesimi, sakal tıraşı sizin gibi titiz biri için önemli peki birlikte çalıştığınız oyuncu ya da oyuncu adayları için müdahaleleriniz oluyor mu?

Oluyor tabii ki özellikle bir projeye hazırlanıyorlarsa gelen brife göre müdahale ederim. Genelde oyuncularıma uzun saçlı ve derli toplu olmasını öneririm gelebilecek projeye göre hazırlıklı olmaları önemli. Çünkü uzun saçı kısaltabiliriz ama kısa saçı uzatmak zaman alıyor ve iş gereği o kadar vaktimiz olmayabiliyor.

Menajerlik mesleğinin görev tanımı nedir?

Türkiye’deki menajerlik kavramı dünyadaki menajerlik kavramından çok farklı maalesef. Dışarıdan bakıldığı zaman sanatçılar üzerinden para kazanma sistemi olarak görünse de genel anlamda o sanatçının marka yönetimi / kariyer planlaması olarak bakılmalı mesleğimize. Bu kariyer planlaması içinde sanatçının PR’ı, sosyal medya yönetimi, günlük hayattaki duruşu, proje seçimi menajerin görev tanımını oluşturur. Ben yaklaşık 12 yıldır önce şarkıcı, sonra oyuncu menajerliği kariyer planlaması yapıyorum. Şarkıcı yönetimi ile oyuncu yönetimi birbirinden çok farklı genelde hepsinde işle alakalı güven problemi olduğu için menajerin görevi burada daha çok ön plana çıkıyor. Sanatçıların özel hayatı, iş hayatı ve aile hayatındaki sorunları çözmede bizlerin müdahalesi kaçınılmaz. Bir oyunucuya proje hazırlanmadan önce gelen senaryonun okunması, kaşenin belirlenmesi, gerekirse oyuncu koçu ile birlikte çalıştırarak o projeye hazırlamak ve ondan sonraki işlerde her zaman bir önceki projenin referans olması gerektiğini düşündürmek menajerin görev tanımlarından biridir. Şarkıcılarda ise gelen şarkının sözü, bestesi, aranje ve fotoğraf, klip çekimine kadar olup projenin tamamlanmasında ve müzik severlere sunulmasında menajer büyük rol oynar. Az önce özel hayattan bahsettim, yaşanmış bir olayı anlatayım sizlere… Bir içecek firmasıyla anlaştığımız bir şarkıcı turneye çıkacaktı ve o süreçte gittiği kafe veya barda rakip firmanın içeceğini içmesin diye yanına bir koruma tutulmuştu ki durumun aksnei bir fotoğraf her şeyi mahvedebilirdi. Çünkü bunu hep düşünmek zorundayız.

Hiç oyuncu olmak istediniz mi?

Hiçbir zaman istemedim. Her zaman işin mutfağında oldum. Oyunculuktan önce şarkıcılarla çalıştığım sürelerde de hep kariyer planlaması yapmak istedim. Ama hep televizyon ya da yarışmalarda jürilik teklifi geldi. Televizyon harici jürilik yaptım, arka tarafta olmak, ilham vermek ve özellikle oyuncu adaylarına yol göstermek beni daha çok heyecanlandırıyor.

Mesleğinizin göründüğü kadar eğlenceli olmadığı zamanlar oluyordur. Bu gibi durumlarda motivasyonunuz nedir?

Dışarıdan çok eğlenceli ve renkli bir dünya gibi görünebilir ama pek tabii zorlukları da oluyor. Çünkü kariyer yönetiyorsunuz. Bırakın kariyeri, çalıştığınız sanatçılarla bağ kuruyorsunuz haklı olarak onların ailesinin bir parçası oluyorsunuz, bu durumda da sorumluluklarımız daha çok artıyor. Her sanatçı ile çalışma şartlarını başta oturup konuşup, istekleri, sektörden beklediğini ülkemizin şartlarında gerçekleştirmeye çalışıyorum. Bu şartlar sağlanmadığı takdirde sanatçılar kaprisli ya da egolu görünüyor. Aslında baştan kuralları koyup sözleşmeyle okeylenen durumlar şartlara göre bazen olamıyor ve zorluklar başlıyor. Zorluklar anlayış ve konuşmayla giderilebilir ama içinden çıkılmaz hale geldiğini anladığımız zaman baştan beri açık /dürüst olduğu noktada üstüne giderek çözülebilir. Çözülemiyorsa mevcut şartları nasıl değiştirebileceğimize bakarız. Gerekli uzmanlardan yardım alırız. Psikolog, avukat, muhasebeci ve bankacı gibi. Motivasyonumu her zaman olayların üzerine gidip sorunu ertelemeden çözmeye çalışırken, derin nefes alarak, biraz sakinleşmek, paniklememek, olayı takip etmekle sağlıyorum. Çünkü işimle alakalı bir konuda motivasyonum yine işimle alakalı olmalı, fokuslanmak gibi, bu durumda en büyük yardımcım da tabii ki ortağım oluyor.

Türkiye’de herkes ünlü olmak istiyor ve bu konuyla ilgili bir dolu mesaj alıyorsunuzdur. Süreç nasıl işliyor?

Hem de nasıl! Aslında ünlü olmak başka bir şey, oyuncu olmak bambaşka bir şey. Özellikle sosyal medya bu durumu çok tetikledi elindeki ekranda kendince hatırı sayılı takipçisi varsa, havaya girip o ekranla yaşıyor ve bir sonraki, bence en tehlikeli ayağı da bunu televizyona taşımak istiyor. Gece gündüz mesajlar alıyorum sadece ben değil, bütün menajer arkadaşlarım da aynı durumdalar. DM ve mail kutumuz sürekli mesaj dolu ya da bir menajere ulaşmak için tanıdıkları araya koyup görüşmek istiyorlar. Hepsine cevap veremesem de konunun ciddiyetini onlara anlatmaya çalışıyorum. Süreç ise öncelikle adaylardan CV showreel ya da auditıon atılmasını isteyip, ortağımla birlikte değerlendirip ajanstaki arkadaşlarımızla paylaşıyoruz. Duruma göre birlikte çalıştığımız ya da güvendiğimiz oyuncu koçlarına adayları yönlendiriyoruz. Koçlardan aldığımız brif doğrultusunda ajans sunumlarımızın talent bölümüne ekleyip mailing yapıyoruz. Biz ajansta aynı “casttan” (aynı fiziksel özelliklerde olan) oyuncu almamaya gayret ediyoruz. Ve seçtiğimiz oyuncu adaylarını projeye yerleştirdikten sonra alttan yeni adaylara yer açıp devam ediyoruz.

İlk görüşte ışığı yakalayabiliyor musun?

Her zaman mümkün olmuyor, çünkü çok aday var ama çok iyi televizyon izleyicisiyimdir işim gereği bütün projeleri seyrediyorum. Yetenekli gördüğüm gençleri belirliyorum ya da çok tiyatro/oyunlara gidiyorum oradan da belirliyorum. Oyuncu koçlarının bana yönlendirdiği oyunculara şans veriyorum. Zaten jüri üyeliği yaptığım yarışmada da belirlediğim adaylarla çalışıyorum. Işık aslında adayların kendilerinde yetenekleriyle birlikte enerji de yakalayabilmemiz gerekiyor.

Çalıştığınız bir oyuncu adayını diğer adaylardan ayıran bir özellik?

Öncelikle oyunculuğu meslek olarak seçip kendisini işine adaması gerekiyor. Hiçbir koşulda vazgeçmemesi, sabırlı olması yeteneğinin farkında olup kendine güvenmesi gerekiyor. Alttan o kadar çok genç geliyor ki kendisini bu konuda bol bol geliştirip hazırlaması gerekiyor.

Eminim tavsiyelerinizi büyük bir heyecanla okuyan oyuncu adayları olacaktır. Onlar adına birkaç ipucu alabilir miyim?

Diğer paylaştıklarımın yanı sıra en önemlisi sabır. Maalesef gençlik kitap okumuyor, oyunlara gitmiyor, dünya sinemasını takip etmiyor. Bunlar benim için çok önemli. Gelecekte oyunculuk yapabilmesi için adayların kesinlikle derinliği ve entellektüel bilgisi olması gerekiyor, her şey fizik değil! Çok güzelim ya da çok yakışıklıyım durumunun piyasa için bir geçerliliği yok. Tabii ki yetenek başta geliyor (alaylı veya okullu olması önemli değil) bununla birlikte genel kültür enerji ve fizik çok önemli. Bunların hepsi bir bütün olduğu zaman toplumda bir sanatçı olarak yer edinebilirler.

Mustafa Ayata neyin peşinde?

Mutlu mesut, sağlıklı bir hayat peşinde.

{$ item.Title $}
{$ item.Title $} © {$ item.Files[0].Sources[0] $}
{$ item.DailyVideosDetails.Section_Title $}
{$ item.Title $}
{$ item.DailyVideosDetails.Section_Title $}
{$ item.Title $}
{$ item.DailyVideosDetails.Section_Title $}
{$ item.Title $}
{$ photo.Metadata.Title $}
{$ item.DailyVideosDetails.Section_Title $}
LG
MD
SM
XS