Michael Jackson'ı ölümsüzleştiren imza

Michael Jackson'ı ölümsüzleştiren imza

Michael Jackson'ı ölümsüzleştiren imza

x
Michael Jackson'ı ölümsüzleştiren imza
Michael Jackson'ı ölümsüzleştiren imza

Michael Jackson'ı ölümsüzleştiren imza

Pop müziğinin efsane isimlerinden Michael Jackson'ın anısını yaşatmak üzere geçen kış Los Angeles'da düzenlenen anıt tasarım yarışmasının birincisi "Live Forever" isimli projesiyle Türk iç mimar Ayşe Ören oldu.

Michael Jackson'ı ölümsüzleştiren imza
10.06.2010 Perşembe 11:57
Demet Güven

Tasarımlarında ki esprili dilin ardına farklı bakış açıları  gizleyen İç Mimar Ayşe Ören’in hayata geçirdiği tasarımlarını ve süreçlerini konuştuk.  


Bir çoğumuz isminizi Michael Jackson Live Forever anıt tasarımından sonra duyduk. Peki Ayşe Ören bugüne kadar neler yapmıştır?
A.Ö: TED Ankara Koleji ve ardından Bilkent Güzel Sanatlar ve Mimarlık Fakültesi iç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü bitirdim. 2 sene profesyonel deneyimler edindikten sonra yoluma tek başına devam etmeye karar verdim. Şimdi kendime ait bir şirketim var. Çeşitli tasarım yarışmalarına katılıyorum ve şirketlere özel projeler üretiyorum.

Michael Jackson'ın Anıt Tasarım Yarışmasında, 1.'lik ödülü aldınız, bu beklediğiniz bir ödül müydü?
A.Ö: İstediğim dersem daha doğru olur.

İsmi nerden geliyor? Heykelin nasıl anlamı var mı?
A.Ö: Yan yana duran 2 J harfi kralın pelerini ve tepedeki M harfi de kralın tacı görüntüsünü vermektedir. Anıt yerde duran bir dünyanın üzerindedir, J harfinin kolları dünyayı sarar, ‘We are the World’ şarkısına atfen. Gündüz güneş ışığı vurduğunda, gece de aydınlatma yardımıyla ortadaki boşluk formundaki moonwalk; ışık olarak dünyanın  üzerine düşer, Michael Jackson’ın maddi varlığı bitmiş  bile olsa sanatsal etkilerinin sonsuza kadar devam edeceğini gösterir. Madde enerjiye, enerji de maddeye döner. Heykelde bu felsefeyle doğru orantılıdır.

Tasarım  üretim sürecinizde nelerden beslenirsiniz?
A.Ö: Farklılıklardan beslenirim diyebiliriz. Kişilerin farklılıkları bir gelişme nedeni olmalı, hâlbuki şu anda bir sorun nedeni. Mesela uzun boylu, solak veya özürlüler farklı oldukları için sorun yaşıyorlar. Hâlbuki farklı oldukları için bir gelişmeye neden olmalı, bu insanların farklılıkları. 

Tasarım  çizginiz ve stilinizi nasıl tanımlarsınız?
A.Ö: Tasarımcıların artık yeni bir zaman diliminde olduğumuzu anlayıp daha yenilikçi durmaları gerektiğini düşünüyorum. Bence bu yüzyılda önemli olan kendi bakış açımız. Elimizde olanları hayal gücümüzle birleştirip geleceğin ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde tasarlamalıyız.
Ayşe Ören Design direk tasarıma odaklı bir ofis. Yeniliklere doğru yol alma, yeni bir şeylere ihtiyaç duyma fikrinden yola çıktım. Teknolojiyi tasarımla bir araya getirmek, teknolojik ilerleme kaydetmek kullanıcı kolaylığı sağlamak ve çeşitliliği sunmak iş fikrimizin çıkış noktasını oluşturur. Amacım yenilikçi zamanın ihtiyaçların karşılayan teknolojik ürünler tasarlamak ve bunları satışa sunmaktır.

Tasarımlarını  beğendiğiniz isimler var mı?

A.Ö: Mario Botta’nın ve Tadao Ando'nun mimari duruşlarını her zaman çok sevmişimdir. 
 
Tasarım dünyasını gelecekte neler bekliyor?
A.Ö: 21. yy'da dünya kültürel, yönetimsel ve teknolojik olarak 10 yılda daha önce hiç almadığı kadar hızlı yol aldı. Bunun sonucu olarak bütün hayatımız değişti, Dünya algılarımız değişti ve eski kalıplar geçerliliğini yitirdi. Artık eski kalıplarımız aşarak düşünmemiz, bilgilerimizi formatlamamız gerekiyor. Şimdi yeni kodlar geliştirmemiz, tasarımın yeni genetik kodlarını iyi anlamamız gerekiyor. 
 
Tasarımlarınızda malzemeyle nasıl bir ilişki kuruyorsunuz, vazgeçemediğiniz detaylar oluyor mu? 
A.Ö: Yeni materyaller ve bunların kullanılışı sayesinde çok daha kısa sürede yüksek binalar inşa edebiliyor. Eskiden geçilmesi imkânsız boşlukları kolonsuz geçiyor, statik olarak inşa edilmesi imkânsız formaları inşa edebiliyoruz. Tasarım, artık sadece zengin sınıfın alabildiği lüks olmaktan çıktı ve herkesin evine girebilir hale geldi. Buda endüstrinin gelişmesi sonucunda oldu. 
Yeni materyallerin potansiyellerini zorlayacak, sınırlarını zorlayacak tasarımlar yapmalıyız. Artık yeni materyallerle kaynak kullanmadan yapılan masalar var. Yeni çıkan materyallerin avantajını kullanmalı, tasarımın yeni genetik kodlarının hazırlanması ve bunu yapanların öne geçeceğini, bu yüzyılda tasarımlarının öne çıkacağını düşünüyorum.

Son zamanlarda en çok ilginizi çeken ürün tasarımı ne oldu?
A.Ö: Apple’ın çıkardığı son ipad şu an beğendiğim en son tasarım.

Dakika dakika neler oluyor? Öğrenmek için hemen tıklayın.