bilim-teknoloji

1. Bilim-Teknoloji
  2. Bilim

Yeryüzündeki ilk canlının fosili bulundu

Bilim insanları, dünyadaki "en eski canlı organizmalara" ait olabileceğini düşündükleri fosilleri, Kanada Quebec'teki bir kayalıkta keşfettiler.

BBC Türkçe'de yer alan habere göre, Kanada'daki kayalıklarda bulunan fosillerin tarihinin 4.28 milyar yıl öncesine gittiği belirtildi.

Bu, yaşamın en eski kanıtı olarak kabul edilen zamandan yüz milyonlarca yıl öncesi demek oluyor.

Keşfedilen materyaller iplikler, topuzlar ve tüplerden oluşuyor.

Araştırmalarının sonuçlarını Nature dergisinde paylaşan bilim insanları, Quebec'teki kayalıklardan aldıkları örneklerin bir insan saç telinin onda biri kadar olduğunu belirttiler.

Örnekleri inceleyen University College London (UCL) öğretim üyesi Matthew Dodd, bu keşfin yaşamın kökenine yeni ışık tutacağını savunurken, "Bu keşif, insanlığın kendisine sorduğu en büyük soruları yanıtlıyor - ki bunlar: nereden geldik ve neden burada olduğumuz?" dedi.

BBC'ye konuşan Dodd, "Bilinen en eski yaşam formlarını ellerinde tutmak, onlara bakmak ve onları incelemek çok tuhaf" ifadelerini kullandı.

Bilim insanları fosilleri keşfettikleri hidrotermal delikleri de inceledi. Bunların, mineral bakımından zengin suların dibindeki çatlaklardan yukarı doğru çıktığını keşfettiler.

Günümüzde bu hidrotermal ortamların mikropların ana habitatlarından bir olduğu biliniyor.

10 / 18
Yeryüzündeki ilk canlının fosili bulundu
Quebec'teki fosilleri keşfeden ekipten Dr. Dominic Papineau bu tür ortamların 3.77 ile 4.28 milyar yıl önceki yaşam formlarının bulunduğu ortamlar olabileceği yorumunu yaptı.

11 / 18
Yeryüzündeki ilk canlının fosili bulundu
Papineau, üzerinde çalıştığı materyalin önemini fark ettiğinde nasıl hissettiğini ise "İçimden, 'İşte elimizde. Gezegendeki en eski fosili bulduk' dedim" sözleriyle anlattı.

12 / 18
Yeryüzündeki ilk canlının fosili bulundu
Ancak en eski yaşam formuyla ilgili yüm iddialar şüpheyle karşılanıyor. Çünkü, bazı formların biyolojik olmayan süreçlerden geçerek oluşabileceğini kanıtlamak he zaman kolay değil.

13 / 18
Yeryüzündeki ilk canlının fosili bulundu
Materyallerin bulunduğu kayalar da geçmişte sıklıkla değişim geçirdiğinden fosillerin analiz süreci de oldukça karmaşık.

14 / 18
Yeryüzündeki ilk canlının fosili bulundu
Halihazırda, Dünya'daki yaşamın başlangıcıyla ilgili en eski kanıtlar 2006 yılında Batı Avustralya'daki 3.48 milyar yıllık kayalıklarda bulunmuştu.

15 / 18
Yeryüzündeki ilk canlının fosili bulundu
Batı Avustralya'da bulunan materyallerin stromatolit kalıntıları olduğu belirtilmişti.

16 / 18
Yeryüzündeki ilk canlının fosili bulundu
Stromatolit izler, daha çok mavi-yeşil algler gibi mikroorganizmaların biyofilmlerindeki tortu tanelerinin bir araya gelip birbirine yapışması, birikmesi ve donması ile sığ sularda oluşan katmanlı yapılar olarak biliniyor.

17 / 18
Yeryüzündeki ilk canlının fosili bulundu
Stromatolit kalıntılarıyla ilgili büyük bir iddia da geçen yıl Ağustos ayında ortaya atıldı.

18 / 18
Yeryüzündeki ilk canlının fosili bulundu
O dönemde bulunan kalıntıların 3,7 milyar yıl öncesine ait olduğu açıklandı.
{$ nextTitle $}