hourSON DAKİKA
left-arrowright-arrow
weather
İstanbul
down-arrowup-arrow

    Tanpınar’ın “garip” şiir karalamaları ilk kez Kitap-lık’ta

    Tanpınar’ın “garip” şiir karalamaları ilk kez Kitap-lık’ta
    expand

    Yapı Kredi Yayınları’nın iki aylık edebiyat dergisi Kitap-lık’ın Mart-Nisan sayısında Orhan Veli arşivinde bulunan Tanpınar şiirleri ilk kez gün ışığına çıkıyor.

    Haberin Devamıadv-arrow
    Haberin Devamıadv-arrow

    Orhan Veli arşivindeki Mîna Urgan mektubunun arka sayfasında, Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Garip şiirini taklit ettiği sekiz kısa şiir eskizi bulundu. Yücel Demirel’in çeviri yazısıyla latin harflerine aktarılan şiirlerde Tanpınar’ın İkinci Dünya Savaşı ortamında güncel olaylara ve hayata bakışı, Ali Nihad Tarlan ile ilişkisi ve esprili kişiliği görülüyor. Özellikle Tanpınar araştırmacıları bu yepyeni konuyu farklı yönleriyle ele alacaklardır...

    Şiirlerin sunuşunda şöyle deniyor:
    “İÜ Edebiyat Fakültesi, Lâleli’deki Zeynep Hanım Konağı’nda henüz (1942’de yandı). Ahmet Hamdi Tanpınar, asistanı Mehmet Kaplan ve Halide Edip’in asistanı Mîna Urgan ile birlikte sınav gözetmeni.

    CİGARANIN DUMANI
    Mîna cigara içiyor
    Kaplan esniyor
    Ben düşünüyorum.
    Çayımız gelince hepimiz birden sevineceğiz.
    Kim demiş ki hayat kötüdür

    şiirine bakılırsa Tanpınar, can sıkıntısından kendine bir eğlence bulmuş: Garip’e nazire sayılabilecek yergili, nükteli, şakacı şiirler karalamakta...

    Mîna Urgan işte bu şiir müsveddeleriyle dolu kâğıdı Ankara’ya, Orhan Veli’ye gönderivermiş. Hocasının maharetini görsün istemiş. Ama kâğıdın arkasına bir not yazarak uyarmaktan da kendini alamamış: Orhan Veli’nin bir muziplik yapabileceğini, bu şiirleri yayımlatarak kendisini zor durumda bırakabileceğini gözardı etmemiş besbelli.”

    ***

    Kitap-lık’ta ayrıca Oğuz Demiralp’in Orhan Veli yazısı; Bir Parmak Bal yazarı Ian McEwan söyleşisi; “Fennî Edebiyattan Fantastik Romana” dosyası: Süha Oğuzertem’in Ali Teoman yazısı; Doğan Yarıcı, İlhan Durusel, Yalçın Tosun, Kerem Işık, B. Nihan Eren, Nalân Kiraz ve Serhan Ergin’in öyküleri; Nihat Ziyalan, Nazmi Ağıl, Elif Sofya, Zafer Şenocak, Zeynep Köylü’nün şiirleri; Selçuk Orhan – Mehmet Erte ikilisinin söyleşileri; Sema Rifat’ın Yeni Romancı Nathalie Sarraute yazısı ve Mehmet Can Doğan’ın Güzel Sayfası öne çıkanlar.

     

    Sıradaki Haberadv-arrow
    Sıradaki Haberadv-arrow