Louvre’un cam piramidi ‘silindi’ mi?

  1. Yaşam
  2. Gezi
Louvre’un cam piramidi ‘silindi’ mi?
Louvre’un cam piramidi ‘silindi’ mi? © Aslı Ulusoy Pannuti
Şu sıralar Louvre’un cam piramidi, sarayın ana binasıyla birleşmiş gibi görünüyor.

Paris turlarını yaptığım arkadaşların bugünlerdeki en büyük şaşkınlığı: “Paris Louvre’un cam piramidine ne oldu böyle?!?” Ancak hepsi de sanat çalışmasıyla amaçlananın ne olduğunu anlar anlamaz fotoğraf makinesine sarılıyorlar, tıpkı başka milletlerden gelen turistler ve Parisliler gibi..

Paris’in dünyaca ünlü Louvre Müzesi’nin avlusunda Fransız Devrimi’nin 200. yıldönümü etkinleri için 1989’da inşa edilen ve yapım aşamasında sarayın klasik mimarisine uymadığı gerekçesiyle Parisliler’in büyük tepkisiyle karşılaşan cam piramit bugünlerde girdiği ‘kılıkla’ yerli yabancı herkesi şaşırtıyor. Piramit, doğru noktadan fotoğraflanması halinde, üzerindeki fotoğraf kaplamasıyla, Louvre Sarayı’nın bir parçasına dönüşüyor. Ancak bu görüntüyü yakalayabilmek için avluda tek bir nokta var ve o nokta bu ara fotoğraf kuyruklarına sahne oluyor.

Başta ‘Da Vinci Şifresi’ kitabından uyarlanan film olmak üzere dünyanın her yerinden okuyucunun ve seyircinin zihnine kazınan cam piramidi her zamanki gerçek haliyle görememek, Türk turisti hayli şaşırtıyor. Bu nedenle şu aralar Paris’e gelenler Louvre’un piramidini öncelikle camlı tarafından çekmeyi tercih ediyorlar.

Projeye gelince

Louvre’un piramidindeki çalışmanın sahibi sokak sanatçısı JR, sokakları bir açıkhava müzesine benzetiyor ve piramitlerin yapıldığı dönemdeki tartışma havasına dikkat çekerek, “Yaptığım iş, geçmişteki hikayeleri aktararak şimdiyi daha iyi anlamayı ve geçmişin bugüne yansımalarını görmeyi amaçlıyor” diyor. Piramidin arkasındaki Louvre kanadının aynını piramit üzerine taşıyan, böylece uzaktan bakılınca piramidin Louvre Sarayı’nın bir parçası gibi görülmesini amaçlayan çalışmanın bizce kusuru, yapı ile piramitteki enstalasyonun aynı renkleri taşımaması.. Sanatçı bunu bilinçli yaptı muhakkak ama doğrusu başlangıçta kaç kez görmemize rağmen, turist arkadaşlar da dahil hiçbirimiz enstalasyonun, ‘tamamlayıcı bir görüntü’ olduğunu anlamamıştık..

Louvre piramidini çekmek için doğru açıyı bulmak şart! Aksi taktirde eserin amacını anlamak mümkün değil / Fotoğraf: Aslı Ulusoy-Pannuti

Zaten sanatçı piramit üzerindeki enstalasyonla, piramidi ‘silip’, görüntünün binanın bir parçasına dönüşmesini amaçladığını ancak bunu görebilmek için tek bir açı olduğunu ve onu bulmak için de uğraşmak gerektiğini vurguluyor.

{$ nextTitle $}
{$ item.Title $}
{$ item.Title $} © {$ item.Files[0].Sources[0] $}
{$ item.Description $}
{$ item.Title $}
{$ item.Description $}
ilgili haberler
 
LG
MD
SM
XS